– Mamy nadzieję, że będzie to doskonała zabawa, pouczająca rozrywka, okazja, żeby utrwalić zasady ortografii, zobaczyć, jaki nasz język jest piękny, bogaty, różnorodny, jak można się nim bawić – mówi prof. Katarzyna Kłosińska, kierująca Obserwatorium Językowym UW, które organizuje II edycję Dyktanda Uniwersytetu Warszawskiego. Jakie pułapki językowe tym razem czekają na uczestników? Tego dowiemy się 25 listopada. Dyktando odbędzie się w formie online.
II Dyktando Uniwersytetu Warszawskiego wyłoni Uniwersyteckiego Mistrza Ortografii 2021. Wydarzenie odbędzie się online. Rozpocznie się o godz. 15.00. Jego transmisja prowadzona będzie na uniwersyteckim profilu na kanale YouTube.
Tekst dyktanda odczyta jego autorka – dr Barbara Pędzich z Obserwatorium Językowego oraz Instytutu Języka Polskiego UW. Będzie on dotyczył doświadczeń studentów i wykładowców z zajęć zdalnych. Podobnie jak w zeszłym roku, tekst również będzie miał formę zabawnego wierszyka.
Po napisaniu dyktanda uczestnicy zostaną poproszeni o przesłanie jego treści e-mailem na adres dyktando@uw.edu.pl. Oceniane będą wyłącznie prace, które do skrzynki odbiorczej dotrą w ciągu 3 minut od zakończenia dyktanda. Sprawdzana będzie poprawność ortograficzna. Interpunkcja może być brana pod uwagę jako czynnik rozstrzygający w wypadku prac, które konkurować będą o zwycięstwo.
Po zakończeniu części konkursowej dr Barbara Pędzich wyjaśni trudności ortograficzne zawarte w tekście.
Wyniki poznamy 10 grudnia o godz. 10.00. Ogłoszone zostaną online na kanale YouTube oraz na stronie OJ UW. Regulamin konkursu dostępny jest na stronie: www.obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl/ii-dyktando-uw. Zapisy do udziału w konkursie zakończyły się 21 listopada.
Jak przygotować się do dyktanda? Porady dr Agaty Hąci z Obserwatorium Językowego UW:
1. Nigdy nie jest za późno, by sięgnąć do słownika ortograficznego i przypomnieć sobie zasady pisowni. Jeśli wykonywana praca jest żmudna, najlepiej podzielić ją na kawałki i nagradzać się lekturą słownika ortograficznego.
2. Warto przypomnieć sobie tekst zeszłorocznego dyktanda i przeczytać też porady ortograficzne, które są na stronie https://obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl/i-dyktando-uw/ .
3. Dobrym sposobem na przygotowanie się do dyktanda jest samodzielne wymyślanie bardzo trudnych zdań – a potem sprawdzanie pisowni wyrazów.
O studencie Sławku
W zeszłym roku tekst dyktanda dotyczył studenta Sławka, rzeźby sprzed gmachu starej Biblioteki. Liczył 242 wyrazy i był rymowany. W walce o tytuł Uniwersyteckiego Mistrza Ortografii zmierzyło się 437 osób: 361 studentów, 27 doktorantów oraz 49 pracowników UW. Zwyciężył Aleksander Augustyniak, student z Wydziału Prawa i Administracji.
Prace sprawdzano przez 30 godzin. Najwięcej problemów przysporzyła uczestnikom pisownia łączna, rozłączna i z łącznikiem. Kłopot sprawiały takie słowa, jak: minimonolog, superchyża, mikrosamolot, ekspodharcmistrz, poncz, żeń-szeń, szast-prast, ekstraświeże, nowo nabyty, honda, półkucając czy Alma Mater. Tekst zeszłorocznego dyktanda, a także porady językowe dotyczące najczęściej popełnianych błędów znajdują się na stronie: www.obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl.
Źródło: www.uw.edu.pl